Mijnheer de Rector, Paul Vancauwenberge, Mevrouw de Ambassadrice, Zeynep ERSAVCI, Mijnheer Johan Vandewalle, Mijnheer Jo Vansteenbergen, oud-Senatrice en lid van het professorenkorps van de Universiteit van Gent, advocaat Mevrouw Meryem Kaçar, Mevrouw de Consul generaal van het Consulaat van Antwerpen, Mevrouw Deniz Cakar, geachte parlementsleden, geachte genodigden, geachte persattachés,
Geachte universiteitsstudenten,
Ik heet u welkom op de inauguratie van de Turkse lessen van het academiejaar 2010-2011, gerealiseerd met medewerking van de Raadgever Onderwijs op de Ambassade van de Republiek Turkije.
Deze lessen Turks richten zich op studenten die Turkstalig zijn en op studenten in de fase van hun eindwerk in de programma's Master en Doctoraat. Turks voor gevorderden is gericht aan de hoge school en universiteitsstudenten, deze zal van start gaan vanaf de tweede semester met name februari 2011. Sinds oktober 2010 is de cursus Turks voor anderstaligen gestart en er zijn reeds 25 tal cursisten. De cursus gaat door in het Talencentrum UCT. Allen zijn welkom op deze startplechtigheid.
Om de Vlaamse studenten, de wetenschappers academici en iedereen die een academische carrière in Turkije beoogt, nog beter te kunnen ondersteunen, willen we graag onze samenwerking verder zetten met Universiteit Gent. Onze samenwerking wordt concreet door onze eerste realisatie met name het aanbod van de Turkse taal cursus.Vervolgens willen we het onderzoek rond de cultuur en geschiedenis van Turkije en Anatolië aanmoedigen.
Op deze manier zullen wij samen aan de wieg staan van een première voor België.
De stichter van de Republiek Turkije, Mustafa Kemal Atatürk, heeft de toekomst van de volgende generaties enkel aan de leraars overgelaten. Hij richtte zich tot hen op de volgende manier:
"Een mooie toekomst wordt gebouwd op een stevige basis, een kwaliteitsvol onderwijs hangt echter af van de onderwijzers.De vijand van de samenleving is de onwetendheid en de vijand van de onwetendheid is de onderwijzer."
Door deze woorden heeft Mustafa Kemal Atatürk het belang willen aantonen van de verantwoordelijkheid van leerkrachten overal ter wereld.
Men telt in België ongeveer 40 000 studenten van Turkse origine. Wij dringen aan op het belang van het integratieproces in deze landen.
De burgers van Turkse origine die in België aangekomen zijn meer dan 50 jaar geleden, hebben dit land omarmd als was het het hunne. Naast het aanleren van de taal van het ontvangstland, hebben ze zich alle mogelijke inspanningen getroost om zich op het sociale niveau te integreren.
De woorden van Atatürk : "vrede in het land, vrede in de wereld" laten de fundamentele principes zoals daar zijn het respect en de affectie voor de medemens, tot hun recht komen. Hij looft de welvaart, het geluk en de vrede tussen alle naties om het land naar een meer geciviliseerd tijdperk te brengen.Ik denk eerlijk gezegd dat wij dezelfde mening delen.
Beste studenten,
Een taal is iets van een persoon, dus twee personen betekent twee talen. Wanneer u probeert de taal en cultuur van uw oorsprong te behouden, harmoniseer u dan ook met de nationale waarden en cultuur van het land in kwestie. Behalve het aanleren van de taal van het land, is het ook essentieel om de verschillende culturen van de respectieve landen te kennen en te omarmen.
Heden ten dage is opgroeien in een tweetalige omgeving, het perfect beheersen van de twee talen en bovendien het assimileren van de respectievelijke culturen, een onbetwistbare troef op alle gebied. In ons systeem van economische globalisering vormen de tweetalige inwoners eenbron van rijkdom zowel voor het land als voor de burgers zelf.
Beste toehoorders,
Als wij willen dat de Turkse kinderen bouwen aan een gezonde en veelbelovende toekomst, moeten we hen aanmoedigen om correct het Nederlands en het Turks te praten.
Beste jongeren die in twee culturen opgroeiden :
Ik twijfel er niet aan dat u, als ambassadeurs van de culturen in kwestie, van de verdraagzaamheid, van de interculturele vrede en dialoog tussen de landen van de Europese Unie en alle landen van de wereld, België en Turkije op de best mogelijke manier vertegenwoordigen.
Ik zou het nu even willen hebben over het belang van het onderwijzen van de moedertaal.
Een wetenschappelijke en consequente opleiding in de moedertaal laat toe aan het menselijk brein om zich op een gezonde wijze te ontwikkelen en versterkt zo de duurzame vriendschapsbanden. Het aanleren van een nieuwe taal gebeurt door middel van de moedertaal. Het is wetenschappelijk bewezen dat de kinderen die enorme lacunes hebben in hun moedertaal, enorme moeilijkheden hebben om een tweede taal aan te leren.
Het is onontbeerlijk om de moedertaal te beschermen als men zich in een tweetalige/meertalige omgeving begeeft omwille van de volgende twee redenen :
-Om te verhinderen dat de cognitieve ontwikkeling van individuen en het socialiseringsproces stagneert
-En tenslotte opdat de tweetalige/meertalige burgers de volgende generaties kunnen ondersteunen.
Bijgevolg zijn we geconfronteerd met een fenomeen dat men semilinguisme noemt, dat is een onvoldoende competentie van het kind in de twee of meer talen die hij gebruikt; dat wil zeggen, in de meerderheid van de gevallen, begrijpen ze haar helemaal niet.
Hoewel de tweetalige persoon de twee talen vlot maar op een beperkte manier spreekt, stellen wij een gebrek aan niveau van de twee talen vast aangezien de persoon het cognitief proces van het aanleren van de twee talen niet afgerond heeft.
Deze situatie roept bij het kind negatieve reacties op. Als de taal gesproken door hun ouders niet gevaloriseerd wordt, worden ook psychologische klachten vastgesteld bij het kind.
De taal is bovendien een fundamenteel onderdeel van de identiteit en het behoren bij. Als onze kinderen uitblinken in de twee talen, zullen ze een objectievere geest hebben op wereldvlak.
Wij hebben talloze studenten die van Turkije naar de Universiteit van Gent komen via het project Erasmus maar ook wetenschappers, hoofden van zendingen, Master- en Doctoraatsstudenten. OnsDepartement Onderwijs onderstreept het belang van deze uitwisselingsprogramma's en moedigt de studenten aan om eraan deel te nemen. We zullen de nodige stappen ondernemen om het Nederlands ook in Turkije te onderwijzen.
In aanwezigheid van de Rector van de Universiteit van Gent, zou ik alle leden en het professorenkorps van de Universiteit van Gent willen bedanken die deelnamen aan de organisatie van dit evenement. Ik zou ook oud-Senatrice en lid van het professorenkorps van de Universiteit van Gent, advocate Meryem Kaçar, willen bedanken die ons toegelaten heeft om ons te verenigen en onze vriendschapsbanden te versterken. En tenslotte dank ik ook de parlementsleden, politici, vertegenwoordigers van NGO's, voorzitters van de Verenigingen, Turkse leraars op officiële missie in België, alle toehoorders, de persattachés voor hun deelname.