Slechts 25% van jongeren met Turkse of Noord-Afrikaanse roots studeert verder na hun middelbare school. Bij autochtone jongeren is dat gemiddeld 68%.Daar wil het Steunpunt voor Allochtone Meisjes en Vrouwen (SAMV vzw) iets aan doen. Ze lanceren de brochure 'WINst FOR LIFE- haal een diploma'.
De 'WINst FOR LIFE' brochure is een herwerking van 'Invest in your future'. Deze werd positief ontvangen en meermaals gebruikt door scholen en op SID-in beurzen. De deelname van allochtone jongeren aan het hoger onderwijs is dan wel laag, het is al heel wat verbeterd de laatste tien jaar. Volgens Nele Spaas van het SAMV is dit te wijten aan de sensibilisering. Ook zijn er steeds meer rolmodellen die de weg effenen voor allochtone jongeren.
Verantwoordelijkheid
Hogescholen en universiteiten krijgen aanmoedigingsfondsen van de overheid om de toestroom van allochtonen vlotter te laten verlopen. Deze maatregel kwam van voormalig minister van onderwijs Frank Vandenbroucke. Het steunpunt wijst op hun verantwoordelijkheid.
Volgens een studie van de Vrije Universiteit Brussel (VUB) kiezen allochtonen sneller voor universiteit dan hogeschool. Het populairst zijn de economische richtingen, dan rechten, en dan sociale richtingen. Volgens de studie geven deze opleidingen een hoge status binnen hun thuismilieu.
Redenen
Waarom zoveel allochtone jongeren niet verder studeren varieert sterk volgens Spaas. "Veel allochtone jongeren denken dat ze zullen gediscrimineerd worden op de arbeidsmarkt en zien het nut van verder studeren niet in. Anderen hebben geen secundair diploma. Het gaat voornamelijk over allochtonen met Turkse of Noord-Afrikaanse roots." Allochtonen uit Zuid-Europa doen het merkelijk beter maar nog steeds slechter dan autochtonen. Spaas: "Zij zijn meestal van de derde generatie. Terwijl het bij de Turken en Noord-Afrikanen meestal gaat om tweede generatie. Ze hebben nog meer te kampen met discriminatie en hebben vaak een zwakkere sociaal-economische achtergrond."
Diploma
Chaïma is 21 jaar en laatstejaar studente journalistiek aan Erasmushogeschool Brussel, voor haar was verder studeren een logische stap. Ze zal de eerste zijn in haar familie van zeven die afstudeert. Chaïma is een regelmatige student die steeds goede punten behaalt. Haar oudere broer begon wel aan een studie boekhouden maar kon deze door financiële problemen, niet afwerken. Chaïma heeft het gevoel dat ze niet altijd dezelfde kansen krijgt als autochtone medestudenten. Vooral in de humaniora voelde ze zich geviseerd. "Veel van mijn Marokkaanse medestudenten hadden hetzelfde probleem en eindigden daarom hun schoolloopbaan al in het derde of vierde middelbaar", zegt Chaïma. Ze begrijpt waarom allochtone jongeren bang zijn om gediscrimineerd te worden op de arbeidsmarkt. "Op een van mijn stages wilde een begeleidster niet met me samenwerken vanwege mijn afkomst."
Geen diploma
Soade (20) maakte haar secundaire onderwijs niet af. Ze ging voor een opleiding als verzorgster maar door rugklachten stopte ze voortijdig. Haar ouders en vrienden probeerde haar nog te overtuigen om te studeren. "Toen ik een werkaanbieding kreeg dacht ik de juiste beslissing genomen te hebben. Nu heb ik spijt van die beslissing. Terug achter de schoolbanken gaan zitten kan nu niet meer. Ik heb het geld nodig." Dat allochtonen niet verder zouden gaan studeren omdat ze gediscrimineerd worden op de arbeidsmarkt vindt Soade een slecht excuus. "Je moet als allochtoon juist bewijzen dat je het wel kan."
De brochure is gratis te bestellen, telefonisch op nummer 02 209 34 69 of als je mailt naar annelies.vanhamme@samv.be
http://www.samv.be
© 2010 – StampMedia – Karen De Bruyn