Als het van de stad Antwerpen afhangt, zullen jongeren het einde van de examens moeten vieren met non-alcoholisch bier. 'Respect 16' is de sensibiliseringscampagne die de stad vanaf 10 juni op poten zet in samenwerking met de Belgische Bierbrouwers.
"We kunnen niet overal vechten tegen de bierkaai, dus we concentreren ons op drie Antwerpse wijken waar veel jongeren hun tijd doorbrengen", zegt Monica De Coninck (sp.a), schepen voor sociaal beleid. In de buurt van het Centraal Station, het Eilandje en de studentenbuurt zal de campagne zowel de horeca-uitbaters als de winkeliers nog eens op het hart drukken geen bier te verkopen aan jongeren onder de zestien.
Wetswijziging
De aanleiding van de campagne is een wetswijziging van vorig jaar die duidelijke leeftijdsgrenzen vastlegt voor het verkopen en schenken van alcohol aan jongeren. Om niemand tegen de borst te stuiten, wil de stad niet te streng optreden. "Uitbaters ertoe verplichten om voortdurend identiteitskaarten te vragen is een brug te ver, vandaar deze aanpak," aldus De Coninck. "Toch nemen we het probleem ernstig. Tijdens de campagnemaand zullen er extra controles worden uitgevoerd door de politie en de federale inspectie voor consumptiegoederen."
Belgische Bierbrouwers
Het initiatief komt van de Belgische Bierbrouwers die met de BOB-campagne al een groot succes op hun palmares konden schrijven. "Jongeren die te veel bier consumeren is een toenemend probleem. Wij beseffen dat we een deel van het probleem zijn, maar we willen ook een deel van de oplossing zijn," zegt directeur van de brouwersvereniging Philip Buisseret. "We richten ons specifiek op de schenkers en verkopers omdat we met hen rechtstreeks contact hebben. We motiveren hen geen bier meer te verkopen aan jongeren door hen op de nieuwe wet te wijzen en op de sancties die hiermee gepaard kunnen gaan."
Een begin
[ZpicL:15626]Precedenten voor de campagne in Antwerpen zijn te vinden in Brugge en Luik, waar ze succesvol werden afgerond. Momenteel wordt Sint-Niklaas aangedaan en ook op de zomerfestivals krijgt Respect 16 een plaatsje. "Ministers denken vaak dat, wanneer ze een wet stemmen, het probleem meteen van de baan is. De ervaring leert echter dat een boodschap telkens opnieuw moet herhaald worden vooraleer ze doordringt. Deze campagne is een begin, maar er zullen er ongetwijfeld nog volgen", licht De Coninck nog toe.
In het schooljaar 2010-2011 wil de stad Antwerpen in samenwerking met het team verslavingspreventie CGG Vagga de campagne verder zetten in scholen. Met infomomenten voor oudercomités en schoolraden zullen ze de verschillende gezondheidsargumenten tegen alcoholgebruik onder de zestien jaar onderlijnen.
© 2010 – StampMedia – Elise Meekers en Karen De Bruyn
www.respect16.be
www.vagga.be