Groen! spreekt haar solidariteit uit met de getroffen werknemers van Opel Antwerpen en haar verontwaardiging over de sluiting. Groen! vraagt de Vlaamse regering te onderzoeken wat nog mogelijk is en haar plan B op tafel te leggen. Plan B is een sociaal plan en een actieplan voor nieuwe impulsen en een duurzaam transitiebeleid voor de Vlaamse autosector. De Vlaamse Groen!-fractie vraagt de dringende bijeenkomst van de commissie Economie.
Groen! spreekt haar solidariteit uit met de getroffen werknemers van Opel Antwerpen en hun gezinnen. 2.600 mensen verliezen rechtstreeks hun baan, en indirect zouden er zelfs 10000 banen op de tocht staan. Groen! steunt de acties van de vakbonden. Groen! deelt de verontwaardiging over de houding van de directie van General Motors die geen enkel sociale verantwoordelijkheid opneemt, beloftes uit het verleden verbreekt en vanuit zuiver winstbejag kiest voor het goedkoper productiecentrum in Zuid-Korea. De knowhow en de kwaliteitsproductie waar de werknemers in Antwerpen garant voor stonden, worden cynisch van tafel geveegd.
Groen! vraagt dat de Vlaamse regering krachtig protest aantekent bij General Motors en samen met de vakbonden onderzoekt wat nog mogelijk is. De discussie moet gaan over een globaal Europees toekomstplan voor Opel. Het gaat niet op om het debat over de toekomst van de vestiging in Antwerpen te isoleren. Ook de mogelijkheid van een overname moet in dat debat een plaats hebben.
Daarnaast is het tijd dat Vlaams minister-president Peeters ook zijn plan B op tafel legt. Dat is een sociaal plan om de werknemers van Opel en van de toeleveringsbedrijven, zo stevig mogelijk te begeleiden.
Maar tegelijk ook een actieplan om de industriële werkgelegenheid in het Antwerpse nieuwe impulsen te geven en de uitstippeling van een duurzaam transitiebeleid voor de autosector in heel Vlaanderen.
Groen! voorzitter Wouter Van Besien: "Terwijl het autosalon nog loopt, wordt de Vlaamse autosector nu in het hart getroffen. Reeds aangekondigde initiatieven, zoals het lanceren van milieuvriendelijke en elektrische wagens en de uitbouw van de uitrusting die daarvoor nodig is, moeten nu de nodige urgentie krijgen. Als we tenminste een deel van de autoproductie in Vlaanderen willen houden, dan moet de overheid dringend steun voorzien voor innovatie en groene productie en zo een nieuwe markt creëren. Vandaag wordt eens te meer duidelijk dat vrome intentieverklaringen ter zake alleen niet volstaan. "
De Groen!-fractie in het Vlaams parlement vraagt de dringende bijeenroeping van de commissie Economie morgen om van de minister-president Peeters tekst en uitleg te krijgen van de initiatieven die de Vlaamse regering zal nemen. Ook de federale fractie zal vandaag premier Leterme interpelleren over welke stappen zijn regering zal ondernemen.
Meyrem Almaci