BASIN BİLDİRİSİ
Yabancı asıllı öğretmenler Flaman Devlet Okulları GO!'nun açık yapısını velilere ve öğrencilere açıklayabilmekte zorlanıyorlar
Başörtüsü tartışmasında yabancı asıllı öğretmenler rahat bırakılmıyor. Flaman meslektaşları Müslüman öğretmenlerin fikirlerine aşırı merak gösteriyor. Belçikalıların merakları yabancı asıllı ögretmenlere taraf olma konusunda baskı olusturuyor. Ya tarafsın ya da karşı. Bu tartışma bizleri Flaman bölgesindeki başörtü yasağının getirdiği ve kimsenin istemediği ama önüne geçemediği kutuplaşma seline çekiyor.
Bizler tarafsız kalma seçenegi elimizden alındığından dolayı üzüntü duymaktayız.
Meslektaşlarımız soru yağmuruna tutuluyor. Müslüman veliler bizlere nasıl bu noktaya gelindiğini ve okullarının onlara neden saygı göstermediğini soruyorlar. Sınıfta öğrenciler tartışmalı konuları dersin içine çekmek için engellenemez şekilde dilliler. Yabancı asıllı öğretmenler en çok Devlet Okullarının pedagojik projesini, ona artık inanmayan velilere ve öğrencilere anlatmakta zorlanıyorlar.
Bir Türk bayan islam din dersi öğretmeni, artık bu tartışmada bizde mağdur olduk ve yakında dini kimligimizle çalışmamızın yasaklanacağından korkuyoruz dedi. Bu öğretmen ifade özgürlüğünün varolduguna inanmadığı için anonim kalmak istiyor.
Yabancı asıllı öğretmenlerin çoğunluğu başörtüsü konusunda fikir beyan etmek istemiyor. Bizler sadece ders vermek istiyoruz, fakat veliler ve okullar arasindaki köprü görevimiz bu sartlarda çok ağır gelmeye başladı.
Kleurrijk Onderwijs Limburg
öğretmenler derneği
PERSBERICHT
Allochtone leerkrachten hebben het moeilijk om het open karakter van het GO toe te lichten aan ouders en leerlingen.
Allochtone leerkrachten worden niet ongemoeid gelaten in de kwestie van het verbod op dragen van hoofddoeken. Heel wat autochtone collega's zijn benieuwd naar de mening van hun collega met islamitische overtuigingen. Deze nieuwsgierigheid dwingt hen tot het nemen van een standpunt. Je bent voor of je bent tegen. De discussie zuigt allochtone leerkrachten mee in de door iedereen ongewilde toch onvoorkomelijke verdeeldheid in Vlaanderen die het verbod heeft veroorzaakt. Allochtone leerkrachten betreuren het dat onpartijdigheid hen gestolen moet worden.
Collega's bestormen allochtone leerkrachten met vragen over de hoofddoek ook al dragen zij er zelf geen. Ook moslim ouders vragen allochtone leerkrachten hoe het zover is kunnen komen en waarom hun school geen respect meer heeft voor hen. In de klas blijft het evenmin stil rond deze zaak. Leerlingen zijn precies ontembaar mondig als er een heet discussieonderwerp de les binnengehaald kan worden.
Het moeilijkst vinden allochtone leerkrachten het toelichten van het pedagogisch project van het GO aan ouders en leerlingen die ze niet meer geloven.
Ook wij zijn nu slachtoffer in deze discussie zegt een vrouwelijke leerkracht islamitische godsdienst die er voor vreest om op termijn haar job niet meer te mogen beoefenen met behoud van haar religieuze overtuigingen. De leerkracht wenst anoniem te blijven omdat zij ook niet meer gelooft in vrijheid van meningsuiting.
De meerderheid van allochtone leerkrachten wil geen standpunt innemen over het hoofddoek. Ze willen gewoon les kunnen geven, maar dat blijkt heel moeilijk te zijn met het last dat zij moeten dragen op hun brugfunctie.
Kleurrijk Onderwijs Limburg
Contact: Yücel Kahraman cep: 0495 45 32 39
Yucel Kahraman
Noordwijkstraat 25/1
3581 Beringen
0495 45 32 39
www.kleurrijkonderwijs.be