Maandag gaan de werken van start voor de herinrichting van de Hasseltweg. Het gaat om één van de grootste ingrepen op één van de meest gebruikte wegen in Limburg. De werken duren één jaar. Kostprijs wordt geraamd op bijna vijf miljoen euro.
Ruim tien jaar geleden werd luid aangekondigd dat de Hasseltweg zou worden heringericht. Vanaf maandag wordt daar ook effectief werk van gemaakt. Afgelopen weken werden al voorbereidingen genomen. Soms met verkeersvertraging tot gevolg.
"We gaan tijdens de uitvoering van de verschillende fases toch een blijvende doorstroming hebben van het verkeer, maar het zal soms wat moeizamer zijn dan nu", zegt Ali Caglar, schepen van openbare werken. "Daarom hebben we aan Wegen en Verkeer - het is een gewestweg - gevraagd om borden te plaatsen waarop automobilisten wordt aangeraden om de Universiteitslaan in plaats van de Hasseltweg te nemen als ze naar Hasselt moeten."
Centraal
Op de centrale as komt er een rijweg voor doorgaand verkeer, met aan weerszijden ventwegen om handelszaken en woningen te bereiken. Ter hoogte van de kruispunten met de Landwaartslaan en de Wennel komen rotondes. De Slagmolenweg wordt verlegd zodat ook die kan aansluiten op de rotonde aan De Wennel. Daarnaast komen er twee keerpunten, één aan de Genkerhei en één aan de Zodenstraat. Voor de fietsers is aan de noorderzijde van de Hasseltweg een dubbelrichtingspad voorzien tussen de hoofdweg en de ventweg.
Rijcomfort
"De herinrichting moet niet alleen leiden tot een betere verkeersveiligheid maar ook tot een beter rijcomfort van alle weggebruikers", zegt Gijs Moors van Wegen en Verkeer. "Bovendien ontstaat er ook een betere bereikbaarheid van de handelszaken." Moors wijst er op dat door de herinrichting enkele zwarte punten verdwijnen. Het gaat onder meer om de kruispunten met de Landwaartslaan en de Wennel, en aan de spoorwegbrug.
Omleiding
De werken gaan maandag van start met de opbraak van de berm en het fietspad. Aan de noorderzijde van de Hasseltweg wordt in een eerste fase de zuidelijke helft van de rotondes aan de Landwaartslaan en de Wennel aangelegd. Het verkeer kan in twee rijzichtingen blijven rijden. Voor de Slagmolenweg is er een omleiding voorzien via de Dominikanenlaan.
In een tweede fase worden de noordelijke helften van de rotondes aangelegd, het fietspad en de noordelijke ventweg tussen de Wiekstraat en de spoorwegbrug. Het verkeer naar de Landwaartslaan wordt dan omgeleid via de Congostraat en de Genkerhei. In totaal zullen er zeven fases uitgevoerd worden, verspreid over één jaar. Omdat nog geen exacte data bestaan van de start van elke nieuwe fase houden we u in de loop van het jaar op de hoogte van de vorderende werken.
Bereikbaarheidsadviseur
Wegen en verkeer heeft de Unie van Zelfstandige Ondernemers Limburg gevraagd om op te treden als bereikbaarheidsadviseur voor de handelaars. Wegen en verkeer engageert zich om alle zaakverantwoordelijken tijdig te informeren over de geplande werken en om samen met de handelaars mogelijke knelpunten op voorhand te ontdekken en op te lossen.
Chris NELIS/GENK